Categorieën en Tags

Wanneer je meer overzicht in je berichten wil creëren kan je dit doen door gebruik te maken van categorieën en of tags. Deze zorgen er voor dat bezoekers beter kunnen zien welke berichten er bij elkaar horen of waar ze precies over gaan.

Eigenlijk zijn categorieën en tags beide een taxonomy. Kort gezegd betekend dit dat het een methode is om berichten te groeperen op basis van verschillende relaties. Standaard zijn er binnen WordPress al 2 taxonomies aanwezig, namelijk “category” en “post_tag”.

Wat is een categorie?

Een categorie wordt gebruikt om berichten te sorteren in secties. Een bericht kan zich in meerdere categorieën tegelijk bevinden. Wat het grote verschil is van een categorie ten opzichte van een tag, is dat een categorie omschrijft waar het hele artikel over gaat. Een tag omschrijft delen van de inhoud van je bericht.

Wanneer er geen categorie ingesteld is, wordt er gebruik gemaakt van de standaard categorie. Wanneer je deze nog niet hebt aangepast heet deze “Geen categorie” of “Uncategorized”. Deze standaard categorie is aan te passen vanuit de “Schrijven” instellingen binnen WordPress.

Aanmaken van een categorie

Aan de achterkant van je website kan je in het menu aan de linker kant kiezen voor “Berichten” en vervolgens voor “Categorieën”. Vanuit deze pagina kan je eenvoudig nieuwe categorieën toevoegen, maar de bestaande categorieën bewerken.

Categorieën overzicht binnen WordPress (Berichten -> Categorieën)

Aan de linkerkant kan je door middel van het opgeven van een naam, slug, een hoofdcategorie en een omschrijven een nieuwe categorie maken. Let er op dat het opgeven van een omschrijving niet verplicht is, en afhankelijk van het thema wel of niet wordt weergegeven.

Het aanpassen van de slug of naam van een (lang) bestaande categorie is niet aan te raden. Je url’s veranderen hierdoor ook, waardoor je kans heb dat Google je categorie niet meer kan indexeren op de oude URL.

Categorie toevoegen vanuit bericht

Terwijl je een bericht aan het typen bent kan het voorkomen dat je een goed idee hebt voor een nieuwe categorie, gelukkig kan je deze ook vanuit een bericht zelf aanmaken. Aan de rechterkant van je bericht zie je een soort gelijke kolom als onderstaand.

Hier kan je in bestaande categorieën zoeken, maar je kunt ook een nieuwe categorie toevoegen. Indien gewenst kan je een hoofdcategorie meegeven. De omschrijving en slug kan je hier niet instellen. WordPress zal zelf op basis van de naam van je categorie een slug bepalen. Zo wordt eten en drinken bijvoorbeeld “eten-en-drinken”.

Weergeven van een categorie

Het is mogelijk om een overzicht van de berichten in een specifieke categorie te tonen. Dit kan handig zijn als je een link wilt delen naar berichten over 1 specifiek onderwerp.

Door middel van een widget

Wanneer je thema het ondersteund kan het zijn dat je ruimte hebt om widgets te tonen. Standaard is er vanuit WordPress een widget beschikbaar die een overzicht van de beschikbare categorieën kan laten zien.

Je kan hier zelfs nog een aantal instellingen voor beheren. Een categorie wordt overigens niet weergeven als het geen berichten bevat. Hoe de weergave van de widget er aan de voorkant van je website uit ziet is afhankelijk van hoe je thema dit ontworpen heeft.

In een menu

Het is ook mogelijk om een link te delen in een menu binnen je website. Wanneer je je menu bewerkt via “Weergave -> Menu’s” krijg je een overzicht als onderstaand:

Een categorie toevoegen binnen een WordPress menu

Aan de linkerkant zie je een optie “Categorieën”. Deze kan je uitklappen en vervolgens aanvinken welke categorie(ën) je wilt toevoegen aan je menu. Vergeet vervolgens niet om op “Menu opslaan” te klikken om je wijzigingen door te voeren.

Wat is een tag?

Waar een categorie bedoelt is om heel globaal het gehele bericht te omvatten naar 1 term kan je een tag gebruiken voor specifieke delen uit je bericht. Stel dat we het bericht “4 Heerlijke vegetarische pizza recepten” hebben geschreven. Deze kunnen we plaatsen in de Categorie “recepten”. De tags die we er aan kunnen hangen zijn “pizza”, “vegetarisch”, “paprika”, “courgette”.

Sla hier overigens niet in door. Niet alle thema’s ondersteunen tags meer, dus mogelijk wordt het niet eens aan de voorkant van je website weergegeven. Waar het verplicht is om een categorie mee te geven aan een bericht, zijn tags optioneel.

Aanmaken van een tag

Het aanmaken van een tag gaat op precies dezelfde wijze als dat van een categorie. Het enige verschil is dat je in het menu kiest voor “Tags” in plaats van “Categorieën”. Waar het bij een categorie op deze pagina mogelijk is om een hoofdcategorie in te stellen, kan dat bij een tag niet.

Het toevoegen van een tag binnen een bericht is heel eenvoudig. Je kunt ze komma gescheiden toevoegen, waarna ze in een wolk als bovenstaand worden gezet. Begin je met typen en herkent WordPress er al een tag in, dan zal je deze als suggestie krijgen om aan te klikken.

Weergeven van een tag

Een tag is ook weer te geven middels een widget. Dit werkt op dezelfde wijze als bij een categorie, alleen kies je hier voor “Tagwolk” als widget. Ook deze widget heeft weer een aantal instellingen en kan in zichtbaarheid verschillen aan de hand van welk thema je binnen je WordPress website gebruikt.

Het toevoegen van een tag aan je menu is mogelijk, maar zit wel een beetje verstopt. Je dient eerst onder “Weergave -> Menu’s” op de knop rechts boven “Scherminstellingen” te drukken. Hier kan je vervolgens “Tags” aanvinken.

Dit zorgt er voor dat je een extra menu item beschikbaar krijgt waar je kan kiezen uit de verschillende aanwezige tags.

Waar kan ik categorieën en tags gebruiken?

Het valt je misschien op dat ik in dit artikel alleen maar praat over het toevoegen van een categorie binnen een bericht, dit komt omdat categorieën en tags standaard alleen maar beschikbaar zijn voor berichten (posts). Wil je toch een scheiding maken in pagina’s, dan dien je gebruik te maken van hiërarchie middels bovenliggende pagina’s.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *