Reacties

WordPress maakt het mogelijk voor jouw bezoekers om te kunnen reageren op jouw berichten en pagina’s. Dit is een standaard functionaliteit waar je gebruik van kunt maken om in contact te komen met jouw publiek.

Instellingen voor reacties

Zoals uitgebreid omschreven in Discussie instellingen zijn er een aantal dingen die je kunt aanpassen betreft reacties op je website. Zo kan je bijvoorbeeld aangeven wie er mogen reageren op je website, maar je kunt reacties ook met 1 instelling uitschakelen.

Instellingen per bericht of pagina

Is er een situatie waarin je de instellingen per pagina of bericht wil overschrijven, dan is dat ook mogelijk. Zo kan je op een bepaald artikel reacties toestaan, waar dat bij anderen niet mogelijk is. Of wil je reacties uitschakelen voor een specifiek artikel, waar het bij de rest wel mogelijk is? Dat heb je zelf in de hand.

Er zijn 2 plaatsen waar je dit kunt instellen, namelijk vanuit het bericht zelf, of vanuit het overzicht met alle berichten.

Reacties in of uitschakelen vanuit het berichtenoverzicht

Wanneer je met je muis over een bericht heen gaat krijgt zie je een menu “snel bewerken” zichtbaar worden. Wanneer je hier op klikt krijg je het volgende scherm te zien:

Het menu “Snel bewerken”

Via dit scherm zie je een aantal opties staan, waaronder “Reacties toestaan” door deze aan of uit te vinken kan je de mogelijkheid tot het geven van reacties in of uitschakelen.

Reacties in of uitschakelen vanuit een bericht of pagina

Terwijl je een bericht of pagina aan het bewerken bent is het ook mogelijk om de instellingen voor het toestaan van reacties te beheren. Dit doe je door de optie “Reacties toestaan” onder discussie aan of uit te vinken.

Het bovenstaande voorbeeld laat zien hoe deze optie er uit ziet binnen een WordPress website die gebruik maakt van Gutenberg als editor. Gebruik je dit niet, dan zal de optie er iets anders uit zien.

Kan je desondanks bij een pagina deze optie toch niet vinden? Open dan de “Scherminstellingen”. Hier kan je verschillende vakken weergeven of verbergen.

In het bovenstaande voorbeeld zie je dat “Reacties” aangevinkt staat, maar in de meeste situaties is dit standaard uit gevinkt bij pagina’s. Na het aanvinken zal je zien dat de optie beschikbaar is.

De mogelijkheid van reacties op pagina’s kan in de instellingen van het thema uitgeschakeld zijn. Kan je de instellingen desondanks toch niet vinden, of zijn reacties niet zichtbaar? Dan kan dat mogelijk de reden zijn.

Reacties beheren en verwijderen

Aan de linkerkant in het menu zie je “Reacties” staan. Op deze pagina krijg je een overzicht van de reacties die op jouw website achtergelaten zijn.

Reacties beheren binnen WordPress

Je kunt hier snel zien van wie de reactie afkomstig is, of deze goedgekeurd is, wanneer hij geplaatst is of op welk bericht of pagina deze geplaatst is.

Afhankelijk van je instellingen moet je een reactie in dit overzicht eerst goedkeuren, of toelaten, voor deze aan de voorkant van je website zichtbaar is. Reacties die (automatisch) gemarkeerd zijn als spam, zullen ook niet aan de voorkant van je website weergegeven worden.

Wil je een reactie verwijderen, dan kan je dit doen door met je muis over een reactie te bewegen. Je ziet dan verschillende opties die betrekking hebben tot de aangewezen reactie.

Reageren op een reactie

In de afbeelding hierboven zie je een optie “Beantwoorden”. Wanneer je hier op klikt krijg je een tekstveld waar jij een reactie terug kan plaatsen. Handig als een bezoeker een vraag heeft gesteld. De reactie die je terug plaatst zal aan de voorkant van je website ook toegevoegd worden, met de gebruikersnaam waar je momenteel mee bent ingelogd. Afhankelijk van je thema kunnen bezoekers zien dat jij de auteur van het bericht bent en zullen daarmee meer waarde hechten aan jouw reactie.

Je kunt ook reageren op een bericht vanuit de voorkant van je website.

Wanneer je ingelogd bent verschijnt automatisch het reactieformulier. Afhankelijk van de instellingen van jouw WordPress website wordt er ook een formulier weergegeven als een bezoeker niet ingelogd is. Hier dienen bezoekers bijvoorbeeld een e-mailadres en naam op te geven alvorens zij een reactie mogen plaatsen.

Eigen afbeelding bij reacties tonen

WordPress maakt gebruik van Gravatar voor het gebruik van een eigen avatar (profielfoto) bij reacties. Je dient bij Gravatar een account aan te maken waar je vervolgens een afbeelding kan uploaden. De afbeelding wordt getoond wanneer jij op een WordPress website reageert (dus niet alleen bij je eigen website) met het e-mailadres dat je hebt opgegeven. Dit gaat volledig automatisch en hoef je verder niks voor te doen!

Spam voorkomen in reacties

Op de pagina Discussie, onder Instellingen, zijn er een aantal instellingen die je helpen om spam op jouw website te verminderen. Het kan namelijk voorkomen dat er berichten op jouw website worden geplaatst door bots. Vaak doen ze dit om een bepaalde websitelink te delen. Door bepaalde namen, IP-adressen en e-mailadressen te blokkeren kan je dit tegen gaan.

Zoek je naar een methode om reacties automatisch te verwijderen kan je een kijkje nemen naar de plugin Akismet. Deze plug-in is eigenlijk een grote verzameling van informatie welke geblokkeerd staat als spam. Wanneer er een reactie op jouw website wordt geplaatst welke voldoet aan 1 van deze geblokkeerde termen, zorgt Akismet er voor dat deze automatisch als spam geblokkeerd wordt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *